Het Belgische bedrijf Spacebel startte in 1988 zijn ruimtevaart activiteiten. Deze onderneming is vandaag de dag uitgegroeid tot een belangrijke partner in de ontwikkeling van verschillende Europese ruimtevaartprojecten. Een 40 tal experts in het ontwikkelen van software voor ruimtevaart toepassingen hebben de afgelopen jaren meegewerkt aan verschillende belangrijke ESA projecten waardoor dit bedrijf een vaste waarde geworden is in de ruimtevaartindustrie. Spacebel heeft momenteel een dominante rol in de markt van de microsatellieten door zijn gerealiseerde IT-ontwikkelingen voor het PROBA programma. Daarnaast is het bedrijf ook een zeer belangrijke speler in het ontwikkelen van test en controle software voor verschillende soorten kunstmanen waardoor het bedrijf heel actief is in vluchtleidingscentra. Het hoofdkantoor van dit bedrijf is gevestigd in het Liège Science Park nabij Luik. Daarnaast heeft Spacebel ook nog een vestiging in Hoeilaart en Frankrijk.
Verhaert Space is gevestigd in het Oost-Vlaamse Kruibeke en ontwikkelt wetenschappelijke experimenten en onderdelen voor ruimtevaarttoepassingen. Daarnaast is dit Belgisch bedrijf ook als Systeem Integrator actief als ontwikkelaar van microsatellieten in opdracht van het Europese ruimtevaartagentschap ESA. Sinds 1988 is Verhaert Space betrokken bij de realisatie van experimenten die de ruimte in gingen aan boord van Amerikaanse ruimteveren of Europese kunstmanen en sinds enkele jaren is dit Belgische bedrijf ook een belangrijke partner in het ISS ruimtestation programma. In 2005 maakte het bedrijf, dat toen door het leven ging onder de naam Verhaert Design & Development NV, bekend dat 90% van zijn aandelen in handen kwamen van het Britse QinetiQ, dat de grootste Europese organisatie is voor wetenschap en techniek. De maatschappelijke zetel kreeg hierna de naam Verhaert Space en door de samenwerking met QinetiQ wil dit Belgisch bedrijf een steeds grotere rol gaan spelen op de markt van kleine en goedkope satellieten.
Met meer dan 1.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro is SABCA een heuse reus in de Belgische lucht en ruimtevaartindustrie. Het Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques werd in december 1920 opgericht en de onderneming maakt vandaag de dag deel uit van de Franse Dassault Group. SABCA heeft vestigingen in Brussel, Charleroi en Lummen en is vooral actief in de civiele luchtvaart, ruimtevaart en defensie. Op vlak van ruimtevaart is dit bedrijf vandaag de dag ondermeer verantwoordelijk voor de servobesturing van de Europese krachtige Ariane 5 raket. Door de belangrijke rol die SABCA heeft gespeeld in het Ariane programma is het dan ook aandeelhouder van Arianespace. Naast zijn ruimtevaartactiviteiten is SABCA ook een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie. Zo bouwt en ontwerp dit bedrijf structuren, technieken en materialen voor zowel de civiele en militaire luchtvaart, waardoor het bedrijf ook deel uit maakt van het Airbus consortium.
Nadat het Belgische bedrijf Fairey in 1977 in zware financiële moeilijkheden terecht kwam, was de Belgische regering genoodzaakt de dochteronderneming Avions Farey over te nemen. Uit deze overname ontstond het Société Nationale de Construction Aérospatiale S.A. (SONACA). Vandaag de dag is SONACA nog steeds voor een groot deel in handen van het Waalse Gewest. Sinds 1986 is dit bedrijf een belangerijke speler in de ruimtevaartsector. Als eerste in de wereld produceerde SONACA het initiële seriemodel van de F16 A en F16 B gevechtsvliegtuigen. Naast de vele verwezenlijkingen op vlak van civiele en militaire luchtvaart ontwierp en bouwde SONACA ook tal van onderdelen voor Europese ruimtevaartprojecten. Het hoofdkantoor van dit bedrijf is gevestigd in het Waalse Gosselies. Daarnaast heeft SONACA ook nog vestigingen in Canada, de Verenigde Staten en Brazilië. In België zijn meer dan 1.700 mensen tewerkgesteld voor dit bedrijf.
Het Belgische bedrijf Space Applications Services werd in 1987 opgericht met als doel innovatieve systemen en oplossingen te ontwikkelen die kunnen gebruikt worden in de ruimtevaartsector. Tot de kernactiviteiten van dit bedrijf behoren de ontwikkeling van nieuwe systeemconcepten, interactiesystemen mens-machine en machine-mens, de oprichting van grondfaciliteiten, de voorbereiding van missies en de opleiding van ruimtevaarders. Dit Zaventemse bedrijf was in het verleden vooral betrokken bij vooral bemande ruimtevaartprojecten zoals enkele Spacelab missies en speelde de laatste jaren een belangrijke rol in de realisatie van het Europese Columbus ruimtelabo en de Automated Transfer Vehicle (ATV). Space Applications Services heeft enkele belangrijke klanten zoals Astrium, EADS, ESA, Thales Alenia Space en Verhaert Group. Dit bedrijf is ook lid van de Belgische industriële ruimtevaartverenigingen Vlaamse Ruimtevaart Industriëlen (VRI) en Belgospace.
De Europese leider in satellietsystemen Thales Alenia Space had tot 2010 in België twee belangrijke vestigingen die zich in Mont-sur-Marchienne en in Hoboken bevonden. In totaal werkten voor beide bedrijven in België ongeveer 700 mensen en wereldwijd heeft Thales Alenia Space meer dan 7 000 werknemers in dienst verspreid over 11 vestigingen. Sinds 1963 hebben de Belgische afdelingen van Thales Alenia Space deelgenomen aan diverse ruimtevaartprojecten. Meer dan 150 satellieten die vandaag de dag rond de Aarde draaien werden uitgerust met onderdelen die door Thales Alenia Space in België ontwikkeld werden. In totaal beschikt Thales Alenia Space Belgium over meer dan 42 000 m² aan testinstallaties voor het ontwerp, de fabricage en het testen van elektronische systemen die gebruikt worden voor verschillende ruimtevaarttoepassingen. In 2010 werd de vestiging van Thales Alenia Space in Hoboken (Antwerpen) overgenomen door het Duitse ruimtevaartbedrijf OHB Technology waarna in november 2010 de naam van de vestiging veranderd is in Antwerp Space.
Het bedrijf Optique et Instruments de Précision (OIP) werd in 1919 opgericht in Gent na de Eerste Wereldoorlog. Tijdens deze Eerste Wereldoorlog bleek België een grote nood te hebben aan bedrijven die zich specialiseerde in optische instrumenten die vooral door de Belgische strijdkrachten zouden gebruikt worden. Tussen 1920 en 1950 bouwde OIP een uitstekende reputatie op als fabrikant en ontwikkelaar van high-tech optisch instrumenten. het zou niet lang meer duren eer de reputatie van OIP ook in andere landen gekend was waardoor OIP wereldleider werd voor zijn high-tech en innovatieve optische producten.
AeroGo Europe NV is gevestigd in het noorden van Antwerpen (Ekeren) en is sinds de jaren '70 één van de wereldleiders in het ontwerpen en vervaardigen van systemen (luchtkussens) om grote en delicate lasten te verplaatsen. Dit bedrijf ontwerpt vrijwel elk type van verplaatsingstoestel voor zware lasten en levert transportsystemen voor ondermeer het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA, het Europese ruimtevaartagentschap ESA en het European Southern Observatory (ESO). Zo werd de eerste Europese Automated Transfer Vehicle (ATV) op een transporteur van AeroGo Europe NV verplaatst tussen verschillende montagehallen in Frans-Guyana en ontwierp het bedrijf eerder al transporteurs voor de Space Shuttle en de Ariane 5 draagraketten. Daarnaast is het AeroGo ook een gevestigde waarde in de luchtvaart-, scheepvaart- en automobielsector. Alle onderdelen die dit bedrijf ontwerpt, zijn volledig huisgemaakt en werden klantgericht ontworpen. De oorsprong van de aanpasbare luchtkussens ligt bij het Amerikaanse bedrijf General Motors dat in de jaren '60 een patent nam op deze technologie. In 1997 werd moederbedrijf AeroGo Inc. in de Verenigde Staten overgenomen door SI Technologies waarna AeroGo Europe NV uiteindelijk een volledig onafhankelijk Belgisch bedrijf werd.
Septentrio N.V. werd in 2000 opgericht en is een ontwerper en fabrikant van satelliet navigatie ontvangers. Het bedrijf, dat zijn hoofdkwartier in Leuven heeft, is een spin-off van InterUniversity Micro Electronics Centre (IMEC) dat het grootste onafhankelijke Europese onderzoekscentrum is op vlak van micro-elektronica en nanotechnologie. Septentrio levert Global Navigation Satellite System (GNSS) satellietontvangers die vooral gebruikt worden in de nauwkeurige landbouw, zee- en luchtvaart, bij landmetingen, bouwindustrie en geautomatiseerde regeltechnieken voor voertuigen. In 2007 werd Septentrio bekroond met de Trends Gazelle Ambassador onderscheiding die toegekend werd voor de technische innovatie en snelle groei van dit bedrijf. Dit Belgische hightech bedrijf ontwikkelde de eerste ontvangers die door de European Space Agency (ESA) werden gebruikt om de eerste Galileo signalen, afkomstig van de GIOVE-A satelliet, op te vangen.