Satellietexploitant Spire Global heeft de verkoop van 241 miljoen dollar van zijn commerciële maritieme volgactiviteiten aan de Belgische analytische provider Kpler afgerond, waarmee een einde is gekomen aan een juridisch geschil over de vastgelopen transactie. Het in Wenen, Virginia gevestigde Spire zei 25 april 2025 dat het de opbrengst van de verkoop gebruikte om zijn ongeveer $ 100 miljoen aan uitstaande schulden af te betalen. De resterende middelen zijn opzij gezet voor groei-initiatieven in de weer-, luchtvaart- en radiofrequentie geolocatie data activiteiten, evenals de gehoste payload diensten.
De deal, die niet-Amerikaanse overheidscontracten omvat maar Spire's vloot van meer dan 100 satellieten en bijbehorende infrastructuur uitsluit, omvat een betaling van $7,5 miljoen voor transitiediensten en -gegevens over 12 maanden. Spire kondigde de verkoop aanvankelijk in november aan en verwachtte deze eind maart af te ronden na goedkeuring door de regelgevende instanties. Het bedrijf kondigde echter op 11 februari 2025 aan dat het een rechtszaak had aangespannen tegen Kpler om de afronding van de deal af te dwingen, met als argument dat aan alle voorwaarden voor het sluiten van de deal was voldaan. Spire zei dat het de rechtszaak zou verwerpen als Kpler de overname voor eind april zou afronden, een deadline die het Belgische bedrijf met nog vijf dagen te gaan haalde.
Voordat de verkoop werd afgerond, moest Spire onderhandelen over tijdelijke overnameovereenkomsten met kredietverstrekkers en een “going concern”-waarschuwing opnemen in financiële updates, aldus Raymond James-analist Ric Prentiss. Spire had ook deadlines gemist voor het indienen van financiële updates terwijl het de boekhoudpraktijken herzag. “Nu de schuld weg is en de liquide middelen op de balans van Spire staan, denken we dat het risicoprofiel van het eigen vermogen veel lager is”, aldus Prentiss. “Bovendien had de afleiding van de mislukte afsluiting, in combinatie met Spire's nu voltooide boekhoudkundige herziening, het vermogen om deals te sluiten met klanten beïnvloed, waardoor ook de omzetgroei werd vertraagd.”
Toch blijft Spire volgens Prentiss een risicovolle onderneming omdat het geld blijft verbranden op weg naar winstgevendheid. Spire rapporteerde onlangs dat de omzet in 2024 met 13% j-o-j steeg tot $111 miljoen. De vrije kasstroom was $45 miljoen negatief, wat volgens het bedrijf een verbetering van 16% op jaarbasis betekende. De operator voorspelde ook een omzetgroei van 12-17% voor 2025, zonder de maritieme activiteiten, waarbij de verkoop in de tweede helft van het jaar zou versnellen.
Bron: SpaceNews.com