Een Europese onbemande ATV vrachtmodule in de ruimte
Foto: ESA

Wanneer Europa's vijfde en laatste Automated Transfer Vehicle (ATV), die genoemd werd naar de Belg Georges Lemaître, deze zomer de ruimte zal ingaan, zal deze tijdens het rendez-vous met het internationale ruimtestation ISS nieuwe sensoren testen. Deze nieuwe sensoren moeten uiteindelijk een belangrijke rol spelen bij toekomstige ruimtevaartprojecten. 

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA wil tijdens de vijfde ATV-missie voor het eerst de Laser InfraRed Imaging Sensors (LIRIS) testen. Deze sensoren zullen zich aan boord bevinden van de ATV Georges Lemaître die voor de laatste keer vracht naar het internationale ruimtestation ISS moet brengen. Tijdens de vorige vier ATV-misies verliep de koppeling met het ruimtestation steeds vlekkeloos. Deze onbemande vrachtmodules maakten toen op grote afstand gebruik van satellietnavigatie en op korte afstand optische sensoren die licht weerkaatsten afkomstig van reflectoren aan boord van het ISS. Het Europese ruimtevaartbedrijf, en tevens de hoofdaannemer van de ATV's, EADS stelde uiteindelijk voor om de laatste ATV uit te testen met nieuwe sensoren die ook voor toekomstige ruimtevaartprojecten kunnen gebruikt worden. Zo is het de bedoeling dat op een afstand van dertig kilometer van het doel infrarode camera's worden gebruikt waarna een zogeheten 'lidar' (een soort radar maar dan met behulp van licht) de koppeling op een afstand van 3,5 kilometer overneemt. Terwijl de infrarode camera's en lidars het doel scannen, moeten boordcomputers de data afkomstig van deze instrumenten verwerken met behulp van nieuwe navigatie- en controlesoftware. Recoders zullen de gegevens opslaan zodat deze later nauwkeurig kunnen geanalyseerd worden. EADS ontwikkelde de nieuwe sensoren samen met de bedrijven Sodern en Jena-Optronik. 

De vijfde en laatste Europese ATV werd dus genoemd naar de Belgische priester, kosmoloog, wiskundige en astronoom Georges Lemaître die vaak de 'vader' van de zogeheten 'Big Bang' theorie wordt genoemd. Hij speelde een cruciale rol in het onderzoek naar de kennis over de oorspong van het heelal doordat hij beweerde dat het heelal ontstond uit een extreem dichte en hete toestand (singulariteit) en daarop alsmaar bleef uitdijen. De eerste vier ATV's werden genoemd naar Jules Verne en Johannes Kepler. De derde ATV droeg de naam van de Italiaanse natuurkundige Edoardo Amaldi en de vierde ATV werd genoemd naar Albert Einstein. Door de vijf ATV's te noemen naar Europese wetenschappers en visionairs wou ESA beklemtonen hoe diep de wortels van Europa reiken in de geschiedenis van de wetenschap, technologie en cultuur.

Kris Christiaens

Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur. Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens