Onnodig te zeggen dat de uitdagingen van onze samenleving steeds meer aandacht vragen voor wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde. Het onderwijs in ons land hecht dan ook veel belang aan deze zogenaamde STEM-richtingen. Afgelopen week kregen Franstalige scholen (21 uit het basisonderwijs en 5 uit het secundair onderwijs) voor de tweede keer het officiële label Sciences à l'école. Het gaat om een initiatief van ESA, in samenwerking met het ministerie van onderwijs van de Franstalige Gemeenschap. Daarbij is het de bedoeling om wetenschappen op school meer en beter aan bod te laten komen en daarbij gebruik te maken van de ruimte en de ruimtevaart als 'kapstok'.
Bij de uitreikingsceremonie vorige week in Rebecq in de provincie Waals-Brabant werden onder meer tientallen schoolprojecten van leerlingen getoond. Voor ESA was het hoofd van de educatieve afdeling Hugo Marée aanwezig. Hij is opgetogen over het grote succes. 'Dankzij de nauwe samenwerking tussen de educatieve afdeling van ESA, het Belgisch Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) en het Belgisch ESERO-kantoor konden leraren studenten helpen bij het opzetten van wetenschappelijke activiteiten en onderzoeksstrategieën terwijl ze in hun lessen gebruikmaken van de ruimte en de ruimtemissies.' Voor hem is het dan ook duidelijk dat wetenschap voor studenten en leerlingen opwindend, boeiend, interessant en vooral leuk kan zijn. Het label Sciences à l'école is een erkenning voor scholen die een bijzondere inspanning doen om de interesse voor wetenschappen en technologie aan te moedigen binnen de context van de ruimte en de ruimtevaart. Een en ander past in het initiatief Ruimtevaart en onderwijs van het Prins Filipfonds.
ESA is heel erg begaan met het informeren en inspireren van jonge mensen voor wetenschap en technologie en richtte daarvoor in 13 van haar lidstaten een European Space Education Resource Office (ESERO) op. Het Belgisch ESERO-kantoor heeft zijn thuisbasis in het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België op de Heizel in Brussel. Het werkt nauw samen met het Belgisch Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo). De ESERO-kantoren spelen een belangrijke rol op het vlak van onderwijs in de zogenaamde STEM-disciplines (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Ruimtevaart is een uitstekend onderwerp om deze disciplines aantrekkelijker en toegankelijker te maken. 'De ESERO-activiteiten brengen STEM binnen het bereik van leerlingen en maken komaf met de opvatting dat wetenschap alleen voor bollebozen is', zo heet het bij ESA. De ruimte is in het bijzonder een plek waar men inspiratie kan opdoen en dromen over de toekomst en zelfs meer dan dat: het is een natuurlijk onderdeel van het moderne leven. In Vlaanderen ziet men eveneens in dat STEM een belangrijke plaats in het onderwijs moet innemen. Ook Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits erkent dat kinderen en jongeren een natuurlijke drijfveer hebben om te onderzoeken. 'Ons onderwijs moet hun passie en talenten aanwakkeren en hen de goesting geven om zélf aan het roer te staan en op ontdekkingstocht te gaan.'