Foto: Synrgize

Vandaag de dag wordt ongeveer 90% van alle goederen wereldwijd getransporteerd door ongeveer 18 miljoen stalen containers. Deze containers worden over zee met schepen van het ene continent naar het andere gebracht waarna vrachtwagens over land de containers naar hun eindbestemming brengen. Het Belgische bedrijf Acrosoma in Lokeren, dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van composietstructuren, is er met behulp van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA in geslaagd om het gewicht van containers te verminderen waardoor deze 10% meer lading kunnen transporteren. Dit zorgt er uiteindelijk ook voor dat er minder vrachtwagens op de weg rijden en er minder uitstoot is van koolstofdioxide.

Ingenieurs van Acrosoma ontwikkelden een gloednieuw supersterk materiaal maar wisten niet hoe sterk en betrouwbaar dit was. Het Waals bedrijf Creation, dat hulp aanbiedt bij de spin-off van ruimtevaarttechnologie naar 'Aardse' toepassingen, zorgde voor de link tussen het probleem van Acrosoma en speciale ESA-software (ESAComp) waarmee men normaal structuren voor in de ruimtevaart analyseert. Dankzij de ESAComp simulatiesoftware kon men het nieuwe materiaal uitgebreid analyseren waardoor potentiële klanten van het product exact konden zien wat ze konden verwachten. De samenwerking tussen het Belgisch bedrijf en ESA verliep in het kader van ESA's Technology Transfer Programme (TTP) dat als doel heeft ruimtevaarttechnologie- en systemen over te dragen naar domeinen buiten de ruimtevaart.

Kris Christiaens

Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur. Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens