Artistieke impressie van de SpaceBillboard cubesat
Foto: SpaceBillboard

SpaceBillboard, een Belgisch project om ruimtevaartonderzoek te steunen, gaat zijn volgende fase in. Het eerste reclamepaneel dat de ruimte in gelanceerd zal worden, werd gemonteerd op zijn CubeSat en is klaar voor lancering. Met hun project willen de drie doctoraatstudenten achter dit project innovatief ruimtevaartonderzoek in België steunen.

De toekomst van ruimtevaart

Onderzoekers aan KU Leuven kwamen op een ingenieus idee om hun onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satellieten, te steunen: Ze lanceren het eerste reclamepaneel ooit in de ruimte. CubeSats zijn klein - zo groot als een drank brik - en zijn erg licht, waardoor ze goedkoper te bouwen en lanceren zijn. CubeSats zijn perfect om universiteiten en start-ups toegang te geven tot ruimtevaartonderzoek.

Wetenschap en marketing samenbrengen

Het eerste reclamepaneel ooit wordt gelanceerd door wetenschappers van KU Leuven. Tjorven Delabie, medeoprichter van SpaceBillboard zegt: “Het gaat hier over een marketing project waarvoor zelfs the sky niet meer the limit is. Het is een unieke manier voor innovatieve bedrijven om eruit te springen.” Sinds vorig jaar kunnen bedrijven hun plaats op het reclamepaneel bemachtigen en ook individuen kunnen een persoonlijke boodschap de ruimte in sturen. Delabie: “Het idee sloeg aan en SpaceBillboard heeft een aantal sponsors kunnen overtuigen om hun boodschap de ruimte in te sturen.” Voor zij die nog een last-minute reis naar de ruimte willen zijn er nog steeds enkele plaatsen over.

Een spacey reclamepaneel

De logos en boodschappen worden in een zwarte plaat van geanodiseerd aluminium gegraveerd. Delabie: “Het metaal is nodig om schadelijke effecten op de satelliet te vermijden in vacuüm. Inkt bijvoorbeeld zou uitgestoten worden, wat problemen kan veroorzaken met lenzen en zonnepanelen.” De witte binnenkant van het materiaal laat toe om gedetailleerde afbeeldingen en tekst in het oppervlak te graveren. “Bovendien geeft deze techniek ons een leuke spacey toets”, grapt Delabie.

Dubbel plezier

Om de kansen van de lancering te verhogen wordt het reclamepaneel aan boord van niet één, maar twee satellieten gelanceerd. Deze satellieten zijn de Ursa Maior van de universiteit v La Sapienza in Rome (Italië) en de SNUSAT-1 van de University of Seoul (Zuid-Korea). Beide CubeSats worden tegelijk gelanceerd mid 2016. Ursa Maior zal een nieuw propulsiesysteem testen, SNUSAT-1 heeft nieuwe software aan boord die CubeSats beter bestand maakt tegen falen. Beide satellieten hebben een sterke wetenschappelijke en educatieve waarde en zijn onderdeel van het Europese QB50 project, dat 50 CubeSats zal lanceren. Ursa Maior draagt het reclamepaneel bovenop zijn instrumenten (zie foto). SNUSAT-1 zal het reclamepaneel langs de buitenkant dragen.

To infinity and beyond

De satellieten worden eerste vanop Aarde gelanceerd naar het International Space Station (ISS). Van daaruit worden ze met een robot-arm de ruimte in gelanceerd. Beide lanceermomenten zullen spectaculaire beelden opleveren. Eens in de ruimte zullen de boodschappen op SpaceBillboard de hoogste en snelste ooit zijn, aan 27 400 kilometer per uur op een hoogte van 500 kilometer. Het reclamepaneel wordt het eerste advertentiemedium dat zijn boodschappen letterlijk de wereld rond brengt, 15 keer per dag. SpaceBillboard heeft experts uit de industrie en de academische wereld samen gebracht om de toekomst van technologie te ondersteunen. Delabie zegt: “We zijn heel enthousiast over de nakende lancering en zijn trots op de steun van onze sponsoren. Dankzij hen zijn we op weg om ruimtevaarttechnologie een stap verder te helpen.

Over SpaceBillboard

SpaceBillboard werd opgericht in 2014 door drie doctoraatstudenten van de Belgische KU Leuven universiteit. Met hun project willen ze innovatief ruimtevaartonderzoek in België steunen. Specifiek zal de SIMBA CubeSat missie gesteund worden. Deze missie voert onderzoek uit naar de opwarming van de Aarde. SpaceBillboard wordt gesteund door bedrijven als Engie Electrabel, Microsoft, Kinepolis, Mobile Vikings, etc. Tijdens een actie rond Earth Day werden drie non-profit organisaties geselecteerd om hun goede boodschap gratis met de wereld te delen.

SpaceBillboardHet reclamepaneel op de Ursa Maior CubeSat - Foto: SpaceBillboard

Website SpaceBillboard: http://spacebillboard.com/